KoprivnjaČa

Urtikarija, poznata kao koprivnjača, je skup bolesti kojima je zajedničko stvaranje lezija na koži (urtike), a koje mogu biti povezane s'nastankom angioedema. Koprivnjača, je oboljenje koje se na koži karakteriše naglom i prolaznom pojavom izdignutih, dobro ograničenih, plikova praćenih svrabom. Koprivnjača su kožne promene koje po sličnostima odgovaraju promenama koje nastaju u kontaktu kože sa listovima koprive (Urtica dionica). Ipak, uzročnici mogu bit različitog porekla.

koprivnjača

uzrok nastanka koprivnjaČe (Urtikarije)

Glavnu ulogu u nastanku koprivnjače imaju stanice imunog sistema koje se nazivaju mastociti. Njihovom aktivnošću u koži dolazi do širenja krvniih sudova i povećanja njihove propustljivosti, što za posledicu ima otok, crvenilo i svrab. Navedene promene su pojedinačne, ili su obično simetrične, a svrab je redovno pristutan. Kod izraženijeg otoka, promene mogu biti blede u centru, a ružičaste po obodu. Kod hkronične koprivnjače u podlozi može biti autoimuna upala, intolerancija na određenu hranu ili na lekove te infektivne bolesti.

Koprivnjača se povlače posle nekoliko sati, po pravilu traju najduže 24h, a osip i svrab ponekad traju i duže (nekoliko dana), a u slučaju hroničnog oblika javljaju se periodično, mesecima. Koprivnjaču prate i drugi subjektivni simptomi kao što su bockanje i peckanje kože. Kod nekih osoba dolazi i do otoka mekih tkiva-kapaka, usana, jezika i dlanova. Bolest može zahvatiti i respiratorni, gastrointestinalni i kardiovaskularni sistem. Ponekad se javljaju i asmatični napadi, prolov, kijavinje, otok zglobova, otežano disanje i povišena telesna temperatura. U težim slučajevima može nastupiti i anafilaktički šok, čiji ishod može biti fatalan.

Uzrok nastanka koprivnjaČe

Najčešći uzrok nastanka koprivnjače je fizički faktori kao: napor, stres, hladnoća, sunčevi zraci, solarijum, pritisak, nagnječenje, grebanje, virusne infekcije, crevni paraziti, polen, prašina, grinje, ubodi i ujedi insekata, otrovi insekata, životinjske dlake, perje, razne vrste hrane, aditivi u hrani, lekovi, kozmetički preparati i hemijski proizvodi.

Pojavljuju se često kod osoba koje pate od različitih vrsta alergija, kao što su polenska groznica, angioedema, alergija na lekove ili određenu vrstu hrane. Uprkos tome, u 50% slučajeva nemoguće je pronaći pravi razlog. Kod dece je najčešće povezana sa respiratornim infekcijama ili hranom. U novije vreme, je hroničan stres jedan od razloga nastanka koprivnjače.

Dijagnostika i leČenje

Prvi korak u lečneju koprivnjače je odlazak lekaru specijalsti-dermatologu. Dijagnoza se postavlja prema izgledu kože. Bitna je činjenica da li je kod pacijenta ranije postojala određena vrsta alergije. U dijagnostikovanju pomažu laboratorijske analize koje će ukazati na opšte stanje organizma. Najvažnije je otkriti uzročnika alergije, a nakon toga primeniti terapiju medikamentima koji ublažavaju ili otklanjaju simptome koprivnjače. Terapije je u većini slučajeva simptomatska i obično se prvo prepisuje lečenje lekovima protiv alergijskih reakcija. Lekovi se primenjuju individualno u zavisnoosti od tipa koprivnjče i opšte kliničke slike pacijenta, što se utvrđuje na dermatološkom pregledu.

Ukoliko se tačno odredi uzrok koprivnjače, prostupa se hiposenzibilizaciji (alergijska vakcinacija ili specifična imunološka terapija). Važno je napomenuti da treba izbegavati češanje oteklina, jer može doći do širenja osipa, ali i infekcije kože i stvaranja ožiljaka.

NEMOJTE SAMI LEČITI KOPRIVNJAČU, ONO ŠTO JE POMOGLO VAŠEM KOMŠIJI, PRIJATELJU ILI ROĐAKU MOŽDA NIJE PRAVI IZBOR LEKA TA VAS! OBRATITE SE DERMATOLOGU, ON ĆE PROCENITI ŠTA TREBA DA KORISTITE.

NaČin ishrane je veoma bitan

Osim terapije odgovarajućim lekovima, u lečenju koprivnjače (urtikarije) vežnu ulogi ima ishrana.

Najvažnije je izbegavati alergene i ubrzati njihovu eliminaciju iz organizma. Ukoliko koprivnjača traje duže vreme, trebalo bi pristupiti dijetalnoj ishrani i smanjiti unos belančevina (mleko, jaja, sir, riba) jer su oni najčešći nosioci alergena.